அதிகாரம் : கல்வி
Adhigaram: Kalvi
Chapter: Learning
இயல்: அரசியல்
Iyal: Arasiyal
Chapter Group: Royalty
பால்: பொருட்பால்
Paal: Porutpaal
Section: Wealth
Adhigaram: Kalvi
Chapter: Learning
இயல்: அரசியல்
Iyal: Arasiyal
Chapter Group: Royalty
பால்: பொருட்பால்
Paal: Porutpaal
Section: Wealth
குறள்/Couplet | Link |
| கற்க கசடறக் கற்பவை கற்றபின் நிற்க அதற்குத் தக. So learn that you may full and faultless learning gain, Then in obedience meet to lessons learnt remain | 391 |
| எண்ணென்ப ஏனை எழுத்தென்ப இவ்விரண்டும் கண்ணென்ப வாழும் உயிர்க்கு.. The twain that lore of numbers and of letters give Are eyes, the wise declare, to all on earth that live | 392 |
| கண்ணுடையர் என்பவர் கற்றோர் முகத்திரண்டு புண்ணுடையர் கல்லா தவர். Men who learning gain have eyes, men say; Blockheads' faces pairs of sores display | 393 |
| உவப்பத் தலைக்கூடி உள்ளப் பிரிதல் அனைத்தே புலவர் தொழில். You meet with joy, with pleasant thought you part; Such is the learned scholar's wonderous art | 394 |
| உடையார்முன் இல்லார்போல் ஏக்கற்றுங் கற்றார் கடையரே கல்லா தவர். With soul submiss they stand, as paupers front a rich man's face; Yet learned men are first; th'unlearned stand in lowest place | 395 |
| தொட்டனைத் தூறும் மணற்கேணி மாந்தர்க்குக் கற்றனைத் தூறும் அறிவு. In sandy soil, when deep you delve, you reach the springs below; The more you learn, the freer streams of wisdom flow | 396 |
| யாதானும் நாடாமால் ஊராமால் என்னொருவன் சாந்துணையுங் கல்லாத வாறு. The learned make each land their own, in every city find a home; Who, till they die; learn nought, along what weary ways they roam | 397 |
| ஒருமைக்கண் தான்கற்ற கல்வி ஒருவற்கு எழுமையும் ஏமாப் புடைத்து. The man who store of learning gains, In one, through seven worlds, bliss attains | 398 |
| தாமின் புறுவது உலகின் புறக்கண்டு காமுறுவர் கற்றறிந் தார். Their joy is joy of all the world, they see; thus more The learners learn to love their cherished lore | 399 |
| கேடில் விழுச்செல்வம் கல்வி யொருவற்கு மாடல்ல மற்றை யவை. Learning is excellence of wealth that none destroy; To man nought else affords reality of joy | 400 |




0 comments:
Post a Comment